Problém s novým mostem: opět (hlučná) ocelová konstrukce + povolení limitů pro staré stavby (=těch vyšších)

Problém bohužel není jen se současným mostem, ale i s tím novým, plánovaným. O moc lepší to není ani se zbytkem trati.

  • SŽD/SUDOP pro stavbu nového mostu navrhuje použít hlukové limity pro starou hlukovou zátěž, tedy 65 dB pro provoz v noci (viz EIA 2013 na straně 108 a 219, je to také potvrzeno odpovědí SŽDC z 10/2018).
  • nový most byl na základě zadání vysloveného před ca 10 lety navržen jako replika starého – tedy znovu jako ocelová konstrukce – zde je srovnání současného a připravovaného mostu (starý vs. připravovaný- řez mostní konstrukcí, starý vs. připravovaný – pohled zboku),
  • hluk „by měl být“ (dle sdělení SŽDC) nižší díky použití masivnější/tužší konstrukce mostu, průběžného kolejového lože, pružně upevněného svršku, antivibrační rohože pod ložem (bohužel ale ne dostatečně, tj. ne na úroveň NHZ),
  • most bude od základu (včetně mostních pilířů) přestavěn a bude rozšířen jeho průjezdní i statický profil, aby umožnil průjezd rychlejších, větších a těžších vlaků (viz EIA 2013).
  • 201810: aktuální projektová dokumentace pro stavbu mostu (řez příčně, řez podélně)

Krajská hygienická stanice již v roce 2016 pro stavbu našeho nového mostu údajně souhlasila s použitím limitů pro starou hlukovou zátěž (jsou výrazně vyšší než limity pro nové stavby – viz níže). Celé znění zápisu je zde: zápis z jednání Černošic, SŽDC a SUDOP

Je nepochopitelné, jak je možné, že KHS již předem, bez znalosti hlukových parametrů tratě, souhlasí s použitím limitů pro vyšší hlukovou zátěž, a to dokonce i pro stavbu, která bude úplně nová? Neměly by pro nový železniční koridor být použity limity, které zákon ukládá pro nové stavby, když tento železniční koridor bude postaven byť na stejném místě, ale od základů znovu? Neměla by KHS a také černošický stavební úřad a starosta jako zastánci zdraví obyvatel naopak trvat na přísnějších limitech pro nové stavby do poslední chvíle a až když to technicky opravdu nijak jinak nepůjde, až pak teprve ustoupit?

Je nepochopitelné, proč nový most nemůže být postaven jako tichý v úrovni NHZ, když už se staví od základů jako nový. A to obzvlášť s výhledem na očekávaný tak masivní nárůst dopravy v budoucnu, nárůst rychlosti, velikosti i hmotnosti jízdních souprav.

Vzhledem k plánované rychlosti vlaků na naší trati 140 km/h (viz 120 km/h v EIA 2013, v aktuální dokumentaci pro územní řízení je navýšeno na 140 km/h) a s narůstající intenzitou vlakové dopravy (po případném dokončení nové elektrifikované trati z Plzně přes Domažlice do Německa nárůst o 58 nákladních vlaků denně, viz tento oficiální dokument, s výrazným nárůstem dopravy se však počítá v mnoha dokumentech, to je prostě fakt) nezůstane hluková zátěž na dnešní úrovni. Hluková zátěž bude i v dalších letech narůstat a není vyloučeno, že začne vadit i těm, kterým dnes nevadí. Proto, aby se situace nezhoršovala, je nutné s budoucím vývojem dopravy počítat a proto nesmí být postaven most obdobné konstrukce jako ten současný, natož na limity pro starou hlukovou zátěž, které i nový most za dalších X let vlivem nárůstu jak rychlosti, tak intenzity vlaků znovu bude porušovat.

Více o problému použití limitů pro starou hlukovou zátěž v této prezentaci: Proč požadovat na mostě aplikaci hlukových limitů pro novou zátěž?

Kdo s tím může něco udělat? Projekt trati je/bude posuzován černošickým stavebním úřadem v rámci územního řízení, vedením města Černošice a také Krajskou hygienickou stanicí, které aplikaci hlukových limitů pro starou hlukovou zátěž na naší trati schvalují. Ovlivnit jejich rozhodnutí můžete Vy.

Pokud se má v Černošicích postavit nový most a nová trať, které nebudou stejné peklo jako ty současné, které budou splňovat hlukové limity pro novou zátěž, pokud se zde má postavit tichá a moderní železnice odpovídající standardu západní Evropy, musí se občané ozvat sami. Jak je vidět, ono samo se to nezařídí.

Proč zde nemůže být například něco takového, moderního, tichého:

Proč se zde má stavět zas něco jako staré, hlučné:

Poznámka: Co je limit pro novou a starou hlukovou zátěž (NHZ vs SHZ)? Vysvětlení najdete na této stránce: limity.