Brzdové špalky problém nevyřeší?

Nevyřeší, bohužel.

  • Přechod na kompozitní brzdové špalky vůbec neřeší problém hluku z mostu, protože v případě mostu je zdrojem hluku i samotná konstrukce mostu a na tu brzdové špalky vliv nemají. Brzdové špalky mohou pomoci při průjezdu intravilánem.
  • Není znám konkrétní postup přechodu na kompozitní brzdové špalky (do kdy?, kdo to zaplatí?, jak donutit?)
  • Jak donutit zahraniční dopravce? (v CŘ nelze motivovat (diskriminovat) cenou)
  • V zahraničí, kde motivovat nebo diskriminovat cenou lze je systém založen na principu vlastního prohlášení dopravce/přepravce (známe, jak systémy založené na prohlášení fungují v našich krajích)
  • V EU se jedná o 370 tisíc vozů, přechod na kompozitní brzdové špalky by vyšel na 1-2 mld. EUR (http://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=30107″>www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=30107), přestrojení jednoho vozu stojí ca 120 000 CZK – to je tak vysoká částka za něco z pohledu dopravců „zbytečného“, že lze očekávat velmi velký odpor
  • V systému jsou samozřejmě plánovány výjimky:
  • zbytková životnost do 5 let
  • vozy s kilometrickým proběhem méně než 10 000 km ročně

Přechod na kompozitní brzdové špalky odmítá samotné Ministerstvo dopravy:

J. Kušnír: ředitel odboru drážní a vodní dopravy Ministerstva dopravy

odpor k brzdovým špalkům
(zdroj: https://zdopravy.cz/zive-zeleznicni-nakladni-dopravci-resi-stav-oboru-na-vyrocni-konferenci-11661/)

Pokud je odmítá Ministerstvo dopravy, kdo dopravce k přechodu donutí?

Přechod na kompozitní brzdové špalky odmítá sdružení dopravců ŽESNAD s technickými a praktickými důvody:

odpor ke kompozitním brzdovým špalkům

(zdroj: Nový strašák železničních dopravců: tiché koridory. Špalíky zlepšení nepřinesly – https://zdopravy.cz/novy-strasak-zeleznicnich-dopravcu-tiche-koridory-nove-spaliky-zlepseni-neprinesly-11201/)

U 1/4 vozů to dokonce ani nejde…

Petr Šimral, člen představenstva dopravní společnosti METRANS na zasedání svazku obcí – region Dolní Berounka dne 16.03.2017 uvedl například:

  • Zhruba ¼ vozového parku na nové technologie brzd nelze předělat
  • Dominantní ČD Cargo aktuálně má/mění brzdy na 300 vozech z celkových 11 500
  • Tišší vozy jsou provozně dražší

Ministerstvo dopravy nasazení novějších vozů oddaluje

Na konferenci ŽESNAD.cz dne 23.05.2019 ve Špindlerově mlýně (viz zde: program konference) náměstek ministra dopravy Ladislav Němec uvedl, že vyjednávají výjimky pro používání starších nákladních vozů po roce 2024. Přepis konference viz zde: https://zdopravy.cz/on-line-zeleznicni-nakladni-dopravci-resi-nejvetsi-potize-na-tuzemskych-koleji-28659/

výjimky pro používání starších nákladních vozů po roce 2024