Co je stará/nová hluková zátěž

Co je limit pro starou a novou hlukovou zátěž (SHZ vs NHZ)?

Režim staré hlukové zátěže (SHZ) by se měl uplatňovat na „staré“ komunikace, tj. uvedené do provozu před 1.1.2001, které byly nad limitem hlukové zátěže. Pro novější nebo zásadně rekonstruované komunikace by se měl uplatňovat limit nové hlukové zátěže (NHZ).

Limitní hodnota pro hluk z železniční dopravy v chráněném venkovním prostoru staveb je pro noční dobu 55 dB pro NHZ a 65 dB pro SHZ. Povolení SHZ, tedy hluk ve výši o 10 db vyšší, je pro občany obrovský (značně slyšitelný) rozdíl se zásadním dopadem. Hluk se udává jako ekvivalentní hladina akustického tlaku, která vyjadřuje „energetický průměr“ trvání hluku za určité období. Limity pro hlukovou zátěž upravuje nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací

V rámci úspor nákladů a jiných zájmů jsou snahy pointu ochrany zdraví obyvatel danou zákonem obejít a i na nové nebo nově rekonstruované tratě použít limity pro starou hlukovou zátěž.

Pro stavbu nového mostu (ale i trati skrz Černošice kromě ohybu trati u Penny marketu) je investorem navrženo použít hlukové limity pro starou zátěž, tedy 65 dB pro provoz v noci, tedy ty hlučnější (viz EIA 2013 na straně 108 a 219, , je to také potvrzeno odpovědí SŽDC z 10/2018).

Důležitá poznámka: Zde zmiňovaných 65 dB je tzv. ekvivalentní hladina akustického tlaku, tj. energetický průměr za určitý časový úsek. Není to totéž, jako 65 dB okamžitého hluku, je to velmi podsatně víc. Když budete stát vedle taktoru vrčícího v úrovni 65 db, tak Vám to ani moc hlučné nepřijde, pozor, to je ale jiných 65 dB, než které jsou použity pro hlukové limity, jiná veličina, byť shodná zkratka.