„Mně hluk ze železnice nevadí“

Problém hluku z vlaků svým rozsahem nezůstane v dalších letech na dnešní úrovni, bude se zhoršovat, a to bohužel výrazně.

Nárůst intenzity i rychlosti vlakové dopravy:

  • po dokončení nové elektrifikované trati z Plzně přes Domažlice do Německa nárůst o 58 nákladních vlaků denně, viz tento dokument
  • vlaky budou rychlejší = hlučnější (nyní vlaky jezdí přes Černošice relativně pomalu, do 100 km/h, až se trať zrekonstruuje, vlaky budou jezdit rychlostí 140 km/h – aerodynamický hluk a hluk z trolejového vedení s nárůstem rychlosti vzrůstá exponenciálně a rekonstrukce kolejového svršku tento hluk nesníží)
  • nárůst objemu nákladní dopravy na trati 171 potvrzuje i Hluková studie Praha Smíchov – Beroun zhotovená SUDOP Praha, ve které je pro rok 2020 predikován nárůst dopravy na 230 vlaků přes den a 50 vlaků přes noc (tj. průjezd vlaku v průměru každých 5 minut)
  • celoevropský cíl převést 30 % současných výkonů silniční nákladní dopravy s délkou přepravy nad 300 km na železniční nebo vodní dopravu (Koncepce nákladní dopravy pro období 2017 – 2023 s výhledem do roku 2030 z prosince 2016, Ministerstvo dopravy ČR)
  • zanesení tratě 171 v Politice územního rozvoje České republiky  (Ministerstvo pro místní rozvoj) jako součást III. tranzitního železničního koridoru, ve směru Praha – Plzeň – SRN, s odůvodněním „Zvýšení atraktivity a kapacity železniční dopravy na hlavních mezinárodních tazích, zařazených do tranzitních železničních koridorů. Splnění požadavků Evropské dohody o hlavních železničních magistrálách (dále AGC) a Evropské dohody o nejdůležitějších trasách mezinárodní kombinované dopravy a souvisejících objektech (dále AGTC).“ Ve stejném smyslu je tato trať vedena i v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje a v Zásadách územního rozvoje Hlavního města Prahy.
  • Schválení plánu výstavby vysokorychlostních tratí (páteřní sítě vysokorychlostních železničních koridorů) vládou ČR na jednání 22.5.2017.

! Výše uvedený trend v nárůstu intenzity dopravy na rekonstrukci tratě čekat nebude, bude pokračovat ať je zde trať stará nebo zrekonstruovaná. !

Nárůst rychlosti vlaků:

Pro naši trať je po rekonstrukci plánována rychlost vlaků až 140 km/h (viz 120 km/h v EIA 2013, v aktuální dokumentaci pro územní řízení je navýšeno na 140 km/h). Nákladní vlaky takovouto rychlostí asi jezdit nebudou, avšak k jejich zrychlení dojde bezpochyb také.

Nárůst zatížení kolejí:

Po rekonstrukci tratě se předpokládá dosažení třídy zatížení D4 a dosažení průjezdného průřezu UIC-GC. Trať tohoto koridoru bude stavěna na větší a těžší vlaky. Větší a těžší vlak také znamená větší hluk.

Výhled do budoucnosti:

  • S nárůstem frekvence dopravy a velikosti, hmotnosti i rychlosti vlaků nezůstane hluková zátěž na dnešní úrovni, ale bude i v dalších letech narůstat. Není vyloučeno, že pak začne vadit i těm, kterým dnes nevadí. Aby se problém hluku nezhoršoval, je ale nutné se ozvat už nyní, a to organizovaně jako velká skupina obyvatel, později už bude pozdě, na stížnosti jednotlivců nikdo moc neslyší.

Myslíme i na to, jak se zde bude žít našim dětem až zde bude vlaků jezdit 2x víc? I když hluk z železnice někomu stále nevadí, nebylo by přecijen příjemnější zde mít klid a ticho? Opravdu není příjemnější si se sousedy a přáteli na zahradách povídat, aniž by člověk musel kvůli vlakům přerušovat hovor? Jste si opravdu jistý/á, že hluk nijak neovliňuje Vaše zdraví (viz stránka Vliv hluku na zdraví člověka)?

Pokud Vám hluk nevadí, ale rozhodnete se tuto akci podpořit jako dobrý skutek (dopisem KHS, starostovi), jistě Vám budou moc vděčni Vaši sousedé žijící v dosahu trati, kteří hlukem postiženi jsou hodně a Váš dobrý skutek minimálně přispěje k příjemnému žití v našem městě a dobrým sousedským vztahům.