Srovnání české ochrany před hlukem se zahraničím

Česká republika:

  • Limity hluku nejsou upraveny zákonem, ale podzákonnými normami
  • Nařízení vlády 272/2011 Sb. stanovuje hygienické limity pro hluk – standardní limit pro železnici v noční době je 55 dB, pro staré ekologické zátěže je stanoven limit 65 dB pro veličinu ekvivalentní hladina akustického tlaku (vypočtený průměr za noc) (přehled limitů viz například https://atelier-dek.cz/hlukové-limity-měření-hluk-–-stav-po-1-lednu-2019-894)
  • Limit SHZ nelze při rekonstrukci použít pokud se mění směrové vedení trati, pokud se ale trať rekonstruuje (byť je to až v úrovni vybagrování pražců i štěrku), limit SHZ je z vesela uplatňován i při rekonstrukcích
  • Velký problém je metodický návod pro měření a hodnocení hluku v mimopracovním prostředí (zveřejněn ve věstníku Ministerstva zdravotnictví, ročník 2017, částka 11, 18. října 2017), který určuje, jak se hodnoty získané z měření hluku (když už si na hluk u KHS někdo stěžuje) přepočítají na hodnoty, které se pak porovnávají s limity stanovenými v uvedeném nařízení vlády. Tento limit je vůči hlukem postiženým obyvatelům velmi diskriminující. Přestože ca 40% vlaků jedoucích v noci mezi 22 a 6 hodinou produkuje v Černošicích hluk vyšší než 90 dB a několik vlaků hlučí více než 100 dB (to je hluk už téměř jak z menšího startujícího letadla), výsledná hodnota hluku u domu hned vedle trati vyšla na pouhých ca 65 dB! A může za to právě tento metodický pokyn:
    • od každého výsledku měření se vždy odečte korekce na odraz 2 nebo 3 dB,
    • od výsledků v neprospěch postižených lidí se odečte korekce chyby měření, obvykle 2 dB,
    • naměřené hodnoty se zprůměrují, a to nikoliv aritmeticky, ale geometricky (geometrický průměr je nižší než aritmetický),
    • hluk se zprůměruje, všechny vlaky dohromady, takže když Vás během noci zbudí 5x náklaďáky hlučící v úrovni hluku z letadla, tak se to do výsledků měření dostane jen slabounce, protože hluk z nákladních vlaků rozředí tiché soupravy City Elephant, kterých samozřejmě jede řádově více,
    • hluk se přepočítává na 8h interval (28800 sec), takže už ten geometrický průměr se ještě dále sníží tím, že se roztáhne na interval 8 hodin,
    • měří se pouze za dobrého počasí, prakticky asi 4 měsíce v roce, aby to dobře vyšlo, nesmí se měřit například pokud je mokro, moc vlhko, vítr, sníh, atd. (ale lidé v hlukem postižených oblastech přeci bydlí celý rok),
    • při měření hluku se používá váhový filtr A, který je při vyšších hodnotách hluku značně diskriminativní vůči nízkým frekvencím (což zrovna u hluku ze železnice platí; správně by měl být použit váhový filtr C)
  • Krajská hygienická stanice není omezena v počtu výjimek z plnění hlukových limitů, které může vydat, může je vydávat k téže trati opakovaně

Evropa:

  • V rámci sjednocení evropské legislativy byla přijata směrnice EU 2002/49/ES (Environmental Noise Directive), která zná pouze dva limity
    • Lden: day-evening-night 55 dB („celková míra obtěžování hlukem“)
    • Lnight: night 50 dB („míra rušení spánku“)
    • limit SHZ tato evropská směrnice nezná
    • nočnímu a večernímu hluku je ve výpočtu dána vyšší váha – je použita přísnější metoda výpočtu
      celková míra obtěžování hlukem
  • Například v Mnichově je letiště přes noc pro osobní leteckou dopravu uzavřeno, a to právě z důvodu ochrany před hlukem (https://www.munich-airport.de/nachtflug-88324)
  • V Rakousku je ochrana proti hluku prioritou, a tak protihlukové stěny a další opatření jsou, zjednodušeně řečeno, téměř všude, na číslech, jen okolo dálnic jich je 1 358 kilometrů (https://www.asfinag.at/verkehrssicherheit/bauen/laermschutz/)
  • V Rakousku je hlukový limit 60 dB přes den a 50 dB v noci
  • V Rakousku je na mnoha dálnicích omezena rychlost, a to právě z důvodu omezení hlukových emisí („Lärmschutz„, „I-GL„)
  • Zatímco v západní Evropě již přišli na to, že pro odstínění největšího množství hluku stačí i takzvané nízké protihlukové clony a již je instalují, v ČR SŽDC je teprve testuje a jejich použití se dle našich opakovaných zkušeností brání

nízká protihluková clona
nízká protihluková clona
nízká protihluková clona

To jen my tu v Čechách si necháme…..