Co se tím dá dělat

Návrh a realizace protihlukových opatření je v kompetenci SŽDC – oni zaměstnávají odborníky s vysokými školami a odbornou praxí na problematiku hluku. Není povinností občana navrhovat konkrétní opatření ke snížení hluku. Nicméně, nápady nabízíme:

  • bokovnice,
  • pružné uložení kolejí (podložky pod patu kolejnice / pod podkladnice),
  • pružné upevnění kolejí (svorky),
  • mezikolejové absorbéry hluku,
  • výhybky se srdcovkami s pohyblivými hroty,
  • antivibrační rohož na dno štěrkového lože,
  • pružné uložení mostovky,
  • snížení rychlosti,
  • pravidelné broušení kolejí

Některá z těchto protihlukových opatření v současném projektu již jsou, avšak pouze selektivně ve vybraných krátkých úsecích (bez nich by totiž nebyl splněn ani limit s uplatněním korekce SHZ). My požadujeme větší míru jejich uplatnění.

Obrazové ukázky protihlukových opatření jsou zde: protihluková opatření jiná než stěny.

Pokud by výše uvedená protihluková opatření nestačila, lze přistoupit k protihlukovým stěnám. Stěny mohou být v různých velikostech a v různých materiálových provedeních: protihluková opatření – nízké stěny.

  • V úseku Dr. Janského x Vrážská – Topolská (km 14,3-15,06), pohledově otevřené centrální části Černošic, je nutné protihlukové stěny zvolit nízké (viz například zde: nízké stěny) s ohledem na městský ráz okolí
    pohledově otevřený úsek v intravilánu
  •  V úsecích Penny market – Radotínská (km 13,8-14,03), Topolská – Říční (km 15,06-15,58), Říční – Dr. Janského (km 15,6-16,2), Dr. Janského – most (km 16,05-16,6) je trať obrostlá zelení a z ulic na trať ani není vidět – protihlukové stěny jsou akceptovatelné vyšší – když na ně není od nikud z ulic vidět, tak nikomu nevadí
    intravilán - trať vede v zalesněné části, není na ni ani vidět

Okolo trati bude postaveno oplocení, a to na všech místech, kde niveleta trati je do 2 metrů oproti navazujícímu terénu. Oplocení tedy bude vyšší než dnes a bude ho více než dnes. Hluk-absorbující výplň plánovaného oplocení také může být řešením.

Koncept návrhu (tj. k diskusi), který požadujeme, aby oficiální cestou byl za město Černošice zadán SŽDC k realizaci:

INTRAVILÁN                MOST

V případě, že máte další nápady nebo znalost dalších opatření (třeba zkušenosti ze zahraničí), jak omezit hluk ze železnice, kontaktujte nás.