Popis problému

Vlaky, které přes noc po trati jedou hlučí v úrovni 80 dB a více, viz zažlucené hodnoty z nedávného oficiálního měření:

Hlučnost u ca 40% vlaků, které po trati projedou v nočních hodinách, je vyšší než 90 dB. Pro představu pro ty, kteří u trati nebydlí a hluk z vlaků neznají, to je hlučnost asi jako když stojíte vedle dělníka se sbíječkou nebo když jste na rockovém koncertě. Bavíme se o hluku v noci v době spánku.

Tyto vysoké hodnoty byly naměřeny když zrovna vlaky jezdily pomalu, v protokolu z měření se uvádí: „V místě měření se rychlost vlaků jedoucích po železniční dráze pohybovala v době měření mezi 30 km/h až 50 km/h u vlaků určených k přepravě osob a 25 km/h až 50 km/h u vlaků určených k přepravě nákladu.“ Víme, že vlaky běžně jezdí podstatně rychleji, reálný hluk ze železnice tedy bude ještě vyšší (a podstatně, protože hluk se s rychlostí zvyšuje více než lineárně).

Ačkoliv most i trať budou v rámci rekonstrukce postaveny skoro od základů jako nové, trať je kromě úseku posunu kolejí mezi Penny marketem a černošickým přejezdem PLOŠNĚ projektována na hygienické limity s uplatněním korekce pro starou hlukovou zátěž (SHZ), což je ve výsledku téměř shodná hlučnost jako současná trať. Limity SHZ jsou ale dané legislativou jako výjimka pro staré ekologické zátěže z dob minulých (zákonodárci stanovili limit pro staré ekologické zátěže z dob socialismu, aby tyto stavby bylo možné legálně provozovat). Potvrzení aplikace SHZ z oficiálního dopisu:

SHZ
(totéž platí s výjimkou úseku okolo Penny marketu i pro intravilán)

A zde je nutné to důležité zopakovat:

SHZ není standard, SHZ je výjimka = „korekce pro staré, historické, ekologické zátěže”

Správně by trať měla být postavena jako tichá v úrovni standardních limitů, tj. bez uplatnění korekce SHZ, když je stavěna jako nová. Bohužel ale díky své nedokonalosti zákon dovoluje SŽDC využít i pro novou stavbu limit myšlený pro staré ekologické zátěže. Má v tom jednak požehnání příslušných autorit (z obav stavby vysokých protihlukových stěn), především je to pro ně tak ale levnější.

Standardní limit pro nové železniční stavby pro noční hodiny je 55 dB, limit pro staré ekologické zátěže je 65 dB. To je obrovský rozdíl. Pozor, těchto 65 dB není shodná veličina, jako ta prezentovaná výše v tabulce. Výše zažlucené hodnoty zachycují akutní hluk z právě projíždějícího vlaku (tzv. akustická expozice) – to je to, co lidi budí ze spaní. Naproti tomu, limit 55/65 dB se vztahuje ke speciálnímu „průměru“, který se z těch reálně naměřených hodnot spočítá, říká se mu ekvivalentní hladina akustického tlaku, a je to průměr za noc. Průměr ale není to, co lidi budí ze spaní, byť o této veličině se všude v souvislosti s tímto problémem mluví. To, co vás 15x za noc zbudí ze spaní je akutní hluk z projíždějících vlaků.

V projektu trati se sice s protihlukovými opatřeními počítá, avšak zdaleka nejsou využita všechna protihluková opatření, která by využita být mohla  (právě proto, že trať je projektována na úroveň limitů pro staré ekologické zátěže a že je to tak levnější – chtějí na nás ušetřit).