Co obyvatele Černošic čeká?

Vlaků bude jezdit více, budou rychlejší, větší, těžší = hlučnější.
Hluk bude více zejména v noci.

Nárůst objemu dopravy:
  • v souvislostí s elektrifikací trati do Bavorska
  • součást III. tranzitního mezinárodního železničního koridoru
  • součást globálního evropského železničního koridoru
  • vyšší využití železnice („10 minut interval“)
  • nárůst počtu nákladních vlaků až o 58 vlaků denně
zdroje informací:
  • Politika územního rozvoje České republiky, Ministerstvo pro místní rozvoj
  • Koncepce nákladní dopravy pro období 2017 – 2023 s výhledem do roku 2030 z prosince 2016, Ministerstvo dopravy ČR
  • nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1315/2013
  • Zásady územního rozvoje Středočeského kraje a Zásady územního rozvoje Hlavního města Prahy
  • studie METRANS

Fakt, že naše trať je a bude součástí mezinárodního koridoru je zakotven v mnoha oficiálních dokumentech na nejvyšších až národních úrovních. Vize, že naše trať bude využita výhradně pro lokální dopravu, a že tedy bude lokálního charakteru, je do doby než se postaví tunel (za 30-40 let) nereálná. Mezinárodní vlaky dnes nemají jinou cestu, kudy by mohly jezdit.

Přesun nákladní dopravy více do noci (!):
  • Poslední měření ukázalo, že přes noc jede 15 nákladních a 24 osobních vlaků
  • Dle studie METRANS má na trati přibýt dalších 58 nákladních vlaků za den
  • Pokud je plánován 15 minutový interval během dne pro osobní vlaky, je jasné, že nákladní doprava bude muset být umístěna do nočních hodin (kromě frekvence i z toho důvodu, že pomalý nákladní vlak se nemůže trousit mezi rychlými osobními)
Zvýšení rychlosti:
  • Podle oficiálního protokolu z posledního měření od Krajské hygienické stanice „V místě měření se rychlost vlaků jedoucích po železniční dráze pohybovala v době měření mezi 30 km/h až 50 km/h u vlaků určených k přepravě osob a 25 km/h až 50 km/h u vlaků určených k přepravě nákladu.
  • Trať je projektována na rychlost vyšší, v EIA z roku 2013 se uvádí 120 km/h, v aktuální dokumentaci 140 km/h, v memorandu starostů regionu Dolní Berounka se uvádí 105 km/h
  • V každém případě dojde k nárůstu průjezdné rychlosti a s tou i k nárůstu hlukového zatížení (přírůstek hluku s rychlostí je větší než lineární)
Zvětšení průjezdního profilu:
  • V plánu pro novou trať je ložná míra UIC-GC a základní průřez Z-GC = větší a těžší nákladní vlaky než v současnosti = hlučnější nákladní vlaky

průjezdný profil

Do budoucna je nutné počítat s navýšením zátěže (vlaky větší, rychlejší, těžší, více, větší přesun nákladní dopravy do nočních hodin). Pokud bude postaven most a trať, které „tak akorát tak splní SHZ“ = za pár let budou opět přes limit. Je nutné trať postavit s rezervou a nikoliv na hranu ještě navíc zastaralého limitu.
Pokud bude postavena trať v úrovni limitu SHZ, nevyhovující stav zůstane zakonzervován na několik desetiletí. Po realizaci optimalizace nelze očekávat po několik desetiletí žádné investice, které by hlukovou situaci zlepšily a dodatečná protihluková opatření už nepůjdou z technických důvodů.

počty vlaků